Autor Wiadomość
Adminpl
PostWysłany: Pią 8:34, 29 Lip 2005    Temat postu: Poradnik(Statki i Floty)

STATKI I FLOTY


1. Co to jest flota i jak ją wysyłać?

Flota to zbiór statków, które wspólnie przemierzają przestrzeń kosmiczną. Statki znajdujące się na orbicie planety (w tym satelity słoneczne) nie są traktowane jako flota. Flotami zarządza sie za pomocą zakładki Flota. Tam również wybierasz w okienkach liczbę staków do danej floty, klikasz dalej, wybierasz współrzędne planety (oraz rodzaj miejsca docelowego: Planeta, PZ, Księżyc) oraz szybkość przemieszczania a na koniec typ misji (zależy on od statków znajdujących się we flocie oraz miejsca docelowego).

2. Czy jest limit ilości flot? Czy jest limit ilości statków kosmicznych we flocie?

Maksymalna ilość flot zależy od poziomu techniki komputerowej - każdy odkryty poziom tej technologii umożliwia utworzenie nowej floty (przy zerowym poziomie tej techniki można mieć tylko jedną flotę). Każda flota może składać się z dowolnej ilości statków kosmicznych, nie ma tutaj żadnego ograniczenia.

3. Czasami przy wysyłaniu floty pojawia się komunikat "Flotenfehlstart". Co on oznacza?

"Flotenfehlstart" to z niemieckiego "falstart floty". Komunikat ten wyświetla się kiedy są opoźnienia w przesyłaniu danych do bazy. Nic się nie traci, a flotę trzeba wysłać raz jeszcze klikając po prostu na zakładkę Flota.

4. Czym się różni misja "Stacjonuj" od "Transport"?

Opcja "Stacjonuj" jest dostępna tylko przy wysyłaniu floty na jedną ze swoich planet (lub księżyców). Flota wysłana z tą misją po przylocie na planetę docelową zostanie tam i wyładuje wszystkie surowce jakie przewoziła. Należy pamiętać o zabraniu deuteru na drogę powrotną, jeżeli na miejscu nie jest zbudowana kopalnia deuteru. Misję "Transport" można wybrać zarówno dla swojej planety, jak i dla planet innych graczy. Flota, która leci z taką misją, po osiągnięciu miejsca docelowego wyładuje wszystkie surowce jakie posiada i zawróci na planetę, z której wyleciała.

5. Z planety macierzystej chcę wysłać na swoją kolonię pusty transporter z opcją "Stacjonuj". Czy z kolonii będę mógł wysłać na planetę macierzystą transporter (zakładka Flota) z surowcami (z tej koloni), mimo że nie mam tam w ogóle Stoczni orbitalnej?

Tak. Potrzebny ci będzie jedynie deuter na drogę powrotną dla tego transportowca.

6. Dlaczego zawsze jak wysylam flotę z rozkazem "Stacjonuj" (czy też innym) wyswietlają sie dwa czasy tzn jeden dwa razy dluższy niż normalnie?

Wyświetlają się dwa czasy dlatego, ponieważ flotę w dowolnym momencie możesz zawrócić i wtedy będzie ważny ten drugi czas.

7. Gdzie można sprawdzić ile mam statków i struktur obronnych?

Liczba statków i struktur obronnych widnieje w nawiasach przy nazwie każdego statku (budynku) w zakładce Stocznia lub Obrona. Ponadto dokładny spis statków znajduje się w zakładce Flota.

8. Czy flota ma jakiś koszt utrzymania, zabiera miejsce, potrzeba jej amunicji?

Nie. Flota nie zabiera miejsca, a jedyna zapłata w postaci deuteru ma miejsce przy jej przemieszczaniu.

9. Co się dzieje gdy flocie zabraknie paliwa na drogę powrotną? Czy deuter, który się ukradnie może poslużyć za paliwo dla powracającej floty?

Zanim wyślesz flotę opłacasz jej drogę tam i z powrotem. Nie może wieć zabraknać deuteru gdzieś pośrodku drogi między Tobą a Twoim celem.

10. Czemu flota wysłana z misją "Stacjonuj" spala tyle samo deuteru co z misją "Transport" lub "Atakuj"?

Flota wysłana z misją "Stacjonuj" tak naprawdę nie spala tyle samo paliwa co flota z rozkazem "Transport" czy "Atakuj" tylko po prostu zabiera od razu paliwo potrzebne na drogę powrotną. Jeżeli zechcesz zawrócić tę flotę, nawet zaraz po starcie, to nadmiarowe paliwo zostanie zużyte na powrót. Jeżeli jednak doleci do docelowej planety to połowa paliwa zabranego przy starcie zostanie tam wyładowana (UWAGA: jeżeli będziesz chciał wrócić z taką samą prędkością na planetę, z której startowałeś to musisz już sam pomyśleć o zabraniu odpowiednio większej ilości paliwa).

11. Wysłałem swoja flotę z misją Transport/Napadaj na planetę innego gracza. Jak szybko dowie się on, że moja flota do niego leci?

Jeżeli osoba ta jest w grze to nie będzie wiedziała, że twoja flota do niej leci do chwili wejścia w zakładkę Podgląd. Od chwili startu twojej floty wyświetalny tam jest odpowiedni komunikat (zależnie od typu misji komunikat ten będzie zielony - Transport lub czerwony - Napadaj) informujący z jakiej planety leci flota oraz czas jaki pozostał do jej przylotu na planetę (w zależności od poziomu Techniki szpiegowskiej możesz otrzymać jeszcze dodatkowe informacje o liczbie i rodzaju statków w tej flocie - szczegóły w dziale Szpiegowanie). Teoretycznie więc osoba ta może dowiedzieć się o twojej flocie nawet sekundę po jej wysłaniu, jeżeli tylko wejdzie właśnie wtedy w zakładkę Podgląd.

12. Czy po wysłaniu floty na jakąś planetę można zmienić jej kurs na inną planetę?

Nie ma takiej możliwości. Jeżeli nie chcesz lecieć na daną planetę to możesz jedynie wrócić tam skąd flota wystartowała. W tym celu korzystasz z zakładki Flota i przycisku "Zawróć". Uwaga: zawracając flotę stracisz deuter wydany na ten lot.

13. Co oznaczja parametry techniczne statkow?

Punkty strukturalne (structural integrity) to punkty określające ile wydano surowców (metal+kryształ) na dany statek +10% za każdy stopień opancerzenia statków powietrznych (rozwój tej technologii nie skutkuje wzrostem kosztów budowanej jednostki).
Lekki myśliwiec ma 4000 pkt. struktur. (3k metalu + 1k kryształu).
Lekki myśliwiec (+ opancerzenie na 1 poziomie) ma 4400 pkt. struktur. (nadal kosztuje 3k metalu + 1k kryształu)

Osłona (Hull) to zawsze 10% z punktów strukturalnych i określa liczbę "punktów życia" statku (hitpoints), czyli ile obrazen moze dany statek przyjąć zanim zostanie zniszczony.
Lekki myśliwiec ma 400 osłony (10% z 4000 pkt.strukturalne).
Lekki myśliwiec (+ opnacerzenie na 1 poziomie) ma 440 osłony.

Uzbrojenie (Firepower) to moc broni czyli liczba punktów jaką zadaje dany statek +10% za każdy stopień technologii bojowej.
Lekki myśliwiec ma 50 uzbrojenia.
Lekki myśliwiec (+ technologia bojowa na 1 poziomie) ma 55 uzbrojenia.

Tarcza (Shield) to jakby dodatkowa osłona do statku przy czym regeneruje się po każdej rundzie walki. Dla każdego poziomu technologii ochronnej liczba punktow tarczy wzrasta o 10%.
Lekki myśliwiec ma 10 tarczy.
Lekki myśliwiec (+ technologia ochronna na 1 poziomie) ma 11 tarczy

14. Co to są szybkie działa?

Szybkie działa to możliwość statku do ataku większej ilości statków (obrony) przy jednym strzale. Liczba szybkich dział, które oddadzą strzał jest dla każdej rundy losowana, a rozrzut może być dość duży(w tabelce podane są wartości średnie). A oto wykaz statków które mają szybkie działa:



15. Jaka jest prędkość floty, w skład której wchodzą różne typy statków? Czy żeby flota leciała razem to szybszym statkom muszę ustawić mniejszą prędkość tak, żeby wolniejsze nadążały?

Nie. Zmniejszenie prędkości szybszych statków nastąpi automatycznie. Flota zawsze leci z prędkością najwolniejszego statku (a ilość użytego deuteru przez szybsze jednostki jest dopasowywana do tej wolniejszej prędkości).

16. Czy rozwijając Napęd spalinowy/impulsowy/nadprzestrzenny przyspieszę wszystkie statki?

Odkrycie nowego poziomu danego napędu przyspieszy tylko te statki, które z niego korzystają (patrz zakładka Technika bądź Wzory, punkt Zwiększenie prędkości dzięki napędom).

17. Do czego dokładnie służy recykler? Jak go wysyłać na misję?

Recykler to jedyny statek przetwarzający (zbierający) szczątki floty dryfujące w przestrzeni kosmicznej (inne statki nie mogą tego robić). Jego pojemność to 20k jednostek więc jest w stanie pomieścić znaczne ilości metalu i kryształu. Żeby zebrać szczątki najpierw trzeba je znaleźć. Powinieneś przejrzeć pobliskie układy (zakładka Galaktyka) i sprawdzać czy przy jakiejś planecie (nie ma tu znaczenia kolor gracza, do którego ta planeta należy) znajduje się duże pole zniszczeń (literka T przy numerze planety). Ilość szczątków sprawdzasz najeżdżając kursorem myszy na literę T. Gdy znajdziesz już dość zasobną "kupę śmieci", zapamiętaj jej współrzędne, wejdź do Flota, wybierz recyklery, następnie wpisz współrzędne szczątek i ustaw w menu rozwijanym PZ (Pola Zniszczen) zamiast Planeta. Następnie wyślij recykler z misją "Zbierać" i czekaj, aż statek zgarnie szczątki (dołączenie do recyklerów innych statków, np. transporterów, nie zwiększy liczby zebranych śmieci, liczy się tylko ładowność recyklerów). Podczas pracy przy planecie (nawet wrogiej) recyklery nie są zauważane przez jej właściciela (nie jest w żaden sposób informowany o zebraniu śmieci przez recyklery innego gracza - może jedynie zauważyć, że z oribty zniknęły śmieci, ale nie będzie wiedział kto je zabrał) i są całkowicie bezpieczne (nie są atakowane przez obronę i flotę tej planety). Sam proces zebrania śmieci jest natychmiastowy. Jeżeli wyślesz za mało recyklerów to niezebrane śmieci zostaną na orbicie i każdy będzie mógł je zebrać.

18. Jak mozna ocalic flote? Co to jest "fleet-save"?

Wiedzac, ze floty w ruchu nie moga byc atakowane mozna wykorzystac ten fakt do ocalenia statkow. Ustawiasz wowczas szybkosc floty na 10% (przy malej predkosci placi sie malo deuterium) i ustawiasz jej cel tak aby pasowal ci czasowo. Zalozmy, ze idziesz spac i chcialbys, zeby flota byla bezpieczna przez te 8 godzin. Ustawiasz szybkosc na 10% i szukasz planety takiej zeby dotarcie tam trwalo 4 godziny (+ powrot 4 godziny). Taka taktyka zwana jest wlasnie fleetsave'm.

19. Jaki jest najbezpieczniejszy sposób na "fleetsave"?

Wysłać flotę z minimum 1 recyklerem na szczątki (PZ (Pola Zniszczen)) z misją "Zbierać". Oczywiście ustawiając prędkość na taka zeby flota wrocila kiedy juz bedziesz mogl ja nadzorowac. Wszystkie surowce wyslane z ta flota beda dostepne po jej powrocie. Bezpieczne jest też wysyłanie floty na swoją kolonię z misją "Transport" (lub "Stacjonuj").

20. Nie mam recyklera ani żadnej kolonii. Czy jest inny sposób na "fleetsave"?

Tak. Dobrym pomysłem jest robienie "fleet-save" na planetę, której właściciel ma przy nicku (i) lub (iI). Użytkownik taki nie logował się na swoje konto odpowiednio 2 lub 4 tygodnie. Ustawiasz odpowiednią prędkość i wysyłasz flotę z misją "Transport" (bez surowców) lub "Napadaj" (jeżeli gracz ten nie ma obrony lub ma słabą obronę, w tym przypadku można zabrać surowce z własnej planety a dodatkowo jeszcze zrabować z atakowanej). W przypadku braku takich planet możesz również wysłać flotę na dowolną zamieszkałą planetę, jednak osoba, do której należy ta planeta różnie to może potraktować (nawet jako atak!). Najlepiej wtedy wysyłać flotę do kogoś kogo się zna.


SZPIEGOWANIE


1. Co należy zrobić żeby móc kogoś szpiegować?

Na początek musisz wybudować przynajmniej jedną Sondę szpiegowską (wymagania w zakładce Technika). Następnie jeżeli nie chcesz wysyłać sondy w ciemno musisz skorzystać z zakładki Galaktyka, żeby poznać rozmieszczenie planet w interesujących cię układach (pamiętaj, że graczy chronionych Noobprotection nie można skanować oraz atakować - kolory zielony i czerwony, to samo tyczy się graczy na urlopie - niebieski/filoletowy). Zapisz sobie wyglądy poszczególnych układów np. w pliku tekstowym (czy też jako obraz jpg). Następnie wejdź w zakładkę Flota wybierz liczbę sond, które chcesz wysłać (czym więcej sond, tym więcej informacji o danej planecie ale tym samym większa szansa na kontrwywiad), wpisz współrzędne celu i wybierz misję Szpieguj. Istnieje drugi sposób wysyłania sond z poziomu zakładki Galaktyka. Obok każdej planety jest rząd ikon. Wystarczy kliknąć ikonę "kartki papieru z okiem pośrodku" aby wysłać sondy (wysyłana jest liczba sond określona w zakładce Ustawienia w polu Ilość sond szpiegowskich). Jest to jednak o wiele droższy sposób, gdyż każde wysłanie sond zużywa 10 (+paliwo dla sond) deuteru (związane jest to z "odświeżaniem" widoku galaktyki każdorazowo po wysłaniu sond). Niedługo po wysłaniu sond powinieneś otrzymać Raport szpiegowski (nawet jeżeli przeciwnikowi uda się zestrzelić twoje sondy). Jeżeli, któraś z zakładek raportu jest pusta, to znaczy, że przeciwnik nie posiada nic z tej kategorii.

2. Od czego zależy co zobaczę podczas szpiegowania? Co daje technika szpiegowska?

To co zobaczysz szpiegując wroga lub co wróg zobaczy szpiegując ciebie zależy od poziomu techniki szpiegowskiej obu graczy oraz od liczby wysłanych sond (patrz Wzory). Jeżeli dowolna z zakładek w raporcie szpiegowskim jest pusta to znaczy, że przeciwnik nie posiada nic z danej kategorii (np. pusta zakładka Flota oznacza, że na orbicie planety nie ma żadnych statków). Uwaga: przy pomocy sond szpiegowskich nie zobaczysz floty, która jest w ruchu (do tego potrzebna jest Falanga czujników - patrz FAQ: Galaktyka, planety i księżyce, kolonizacja, dział Księżyce). Dodatkowo technika szpiegowska pozwala na określenie danych nadlatującej floty wyświetlanej w zakładce Podgląd. Na poziomie 2 wiesz ile wrogich statków się do ciebie zbliża (suma wszystkich jednostek), na poziomie 4 znasz dodatkowo ich rodzaje, a na poziomie 8 techniki szpiegowskeij znasz już liczbę poszczególnych rodzajów statków.

3. Dostałem komunikat "Jedna obcy flota z planety NazwaPlanety [x:xxx:xx] zostala dostrzezona w poblizu twojej planety NazwaMojejPlanety [y:yyy:y] . Szanse na kontrwywiad: zz %". Czy to oznacza, że jestem atakowany?

Nie, to oznacza, że ktoś cię przeskanował sondami szpiegowskimi. Widocznie sprawdzał czy jesteś dobrym celem do ataku. Pamiętaj, że skan nie oznacza ataku ale często jest wstępem do niego.

4. Czy zawsze jestem informowany o skanowaniu moich planet? Czy może zależy to od szansy na kontrwywiad?

Tak, informacja taka jest zawsze dostarczana i nie zależy to wcale od szansy na kontrwywiad.

5. Co dokładnie oznacza napis "Szanse na kontrwywiad: X %"?

Jest to inaczej szansa na zestrzelenie szpiegujących sond (im większa wartość tym większe prawdopodobieństwo, że sondy zostaną zestrzelone). Kontrwywiad zależy od poziomu techniki szpiegowskiej agresora i obrońcy, liczby wysłanych przez agresora sond oraz floty stacjonującej na orbicie obrońcy. Są dwa sposoby na zmniejszenie szany zestrzelenia sond. Pierwszy to wysyłanie minimalnej ilości sond potrzebnych do poznania informacji niezbędnych w walce (surowce, flota i obrona). Drugi to podniesienie swojej techniki szpiegowskiej na wyższy poziom (najlepiej rozwinąć technikę szpiegowską na wyższy poziom niż mają przeciwnicy). Uwaga: jeżeli dojdzie do zestrzelenia sond, wysyłający te sondy i tak otrzyma raport szpiegowski oraz RW, który przeważnie będzie zawierał tylko napis Kontakt z napadajaca flota zostal zerwany. (Oznaczy to, ze zostala zestrzelona w 1-szej rundzie) (o ile flota rzeczywiście została zestrzelona w 1-szej rundzie) i żadnych innych informacji.

6. Wysłałem sondę z misją Szpieguj i dostałem raport że została ona zniszczona. Czy liczy się to jako atak? Czy mogę nadal przeprowadzić 3 ataki?

Szpiegowanie to nie atak, a jednym z możliwych efektów szpiegowania jest zestrzelenie sond. Możesz przeprowadzić wszystkie ataki (zgodnie z regulaminem dotyczącym bashingu).
UWAGA: jeżeli do sond(y) będą dołączone inne statki i dojdzie do bitwy to takie sondowanie jest liczone jako atak!.

7. Do czego służy opcja "Ilość sond szpiegowskich" w zakładce Ustawienia? Co się stanie jeżeli tą wartość zwiększe z 1 na 10?

Opcja ta określa ile sond szpiegowskich zostanie wysłanych po kliknięciu w zakładce Galaktyka ikony "Wyślij sondę szpiegowską" (kartka papieru z okiem pośrodku), która znajduje się przy planetach innych graczy. Standardowo wysyłana jest jedna sonda, zmiana tej wartości na 10 spowoduje wysyłanie 10 sond (o ile dysponujesz taką liczbą sond).

8. Wchodzę w zakładkę Galaktyka, chcę wysłać sondę i wyskakuje mi czerwony komunikat: Za mała ładowność.

Są dwie przyczyny tego komunikatu:
1. Na planecie, z której przeglądasz Galaktykę nie ma sond szpiegowskich.
2. Trzeba wysłać sondę przy pomocy zakładki Flota ręcznie zmniejszając jej prędkość np. na 30%, gdyż przy 100% nie starcza jej paliwa by dolecieć do celu.

9. Czy istnieje jeszcze jakiś inny temat, w którym zostało opisane szpiegowanie?

Tak, więcej informacji znajdziesz w temacie PORADNIKI - Rozwój imperium, walka i obrona, szpiegownie oraz w temacie Wzory


WALKA


1. Jak wygląda walka?

Gdy dochodzi do konfrontacji między dwoma graczami następuje wzajemny ostrzał. Walka rozgrywa się rundami, w których jednocześnie strzelają do siebie atakujący i obrońca, po zakończeniu rundy robiony jest bilans strat i rozpoczyna się kolejna runda. Jeżeli żadna ze stron nie wygra w ciągu 6 rund, walka kończy się remisem (jeżeli obie floty zostaną zniszczone w tej samej rundzie, walka również kończy się remisem) - agresor wraca wówczas z pozostałą flotą na planetę, z której ją wysłał, nie rabując przy tym planety obrońcy. Jeżeli agresor wygra to zabierze z planety do 50% każdego z surowców a 30% wydanego na zniszczoną flotę (obrona się nie liczy) metalu i kryształu zostaje zamienione w "kupę śmieci" unoszących się na orbicie planety. Bilans całej walki wysłany jest w postaci raportu wojennego (RW) do obu graczy.

2. Czy można zobaczyć jak walczyły statki, gdzie latały, jakie robiły manewry? Czy można sterować statkami podczas bitwy?

OGame nie jest typową gra animowaną. Jedynym dowodem na to, że walka się odbyła jest raport wojenny - zawierający stany obu flot (obrony) w każdej rundzie i ich wzajemny obstrzał. Nie można sterować statkami, gdyż nie ma tu żadnego pola walki. Pamiętajmy, że gra jest obsługiwana tylko przez przeglądarkę internetową.

3. Ile trzeba miec statkow zeby zaczac podboj planet innych graczy?

Do tego wystarczy juz 1 lekki mysliwiec i 1 maly transporotwiec (przy planetach pozbawionych obrony wystarczy nawet sam transportowiec). Trzeba tylko wybrac gracza slabego, takiego, ktory nie ma jeszcze na pewno obrony na planecie.

4. Czy podczas ataku można przejąć/zniszczyć czyjąś planetę?

Niestety nie można ani przejąć ani zniszczyć czyjejś planety. Można niszczyć jedynie obronę znajdującą się na planecie oraz grabić surowce z tej planety. Nie można również zniszczyć budynków cywilnych/produkcyjnych/badawczych. Obowiązuje zasada równości wszystkich graczy, więc każdy ma prawo do rozwijania się.

5. Czy można zaatakować planetę, która nie ma ani floty, ani obrony ?

Można. Do ataku na taką planetę wystarczy nawet sam transporter (jeżeli przeciwnik dysponuje flotą lub może na tej planecie wybudować działka to lepiej jednak dołączyć jakieś bojowe statki). Bitwa taka automatycznie jest wygrana przez atakującego, który zbiera surowce.

6. Czy flota stacjonująca przy mojej planecie też broni planety podczas ataku?

Tak, zarówno flota jak i obrona biorą udział w walce i ich atak następuje równocześnie.

7. Czy można zaatakować tylko flotę na orbicie planety, nie atakując obrony (albo odwrotnie)?

Nie, atak zawsze następuje na całą planetę.

8. Czy mozna zaatakowac flote w locie, w czasie przemieszczania sie w galaktyce?

Nie. Flota przemieszczajaca sie jest calkowicie bezpieczna. Jedynym zagrozeniem jest falanga czujnikow, ktora wykrywa poruszajaca sie floty i pozwala tak graczowi skoordynowac atak, ze flota zostanie przylapana przy zetknieciu sie z planeta.

9. Czy mozna atakowac graczy niezalogowanych?

Tak. Jest to nawet bardziej oplacalne, gdyz wiesz, ze gracz nie zareaguje na twoj atak i nie bedzie dobudowywal obrony lub ocalal surowce (flote).

10. Czy jest jakas roznica pomiedzy atakiem na gracza będącego online a offline?

Technicznie atak wygladac bedzie tak samo. A jednak gdy gracz jest online moze przeciwdzialac agresorowi. Moze wybudowac wiecej obrony, wydac lub wyslac surowce oraz ocalic flote wysylajac ja na inna planete.

11. Czy mozna atakowac graczy zbanowanych lub będących na urlopie?

Gracza będacego na urlopie nie zaatakujesz, dzięki ochronie jaką gwarantuje urlop. Gracza zbanowanego (o ile nie ma dodatkowo urlopu) można atakować.

12. Czy mozna atakowac członków własnego sojuszu lub osoby z BuddyLista?

Oczywiście, że tak. Jednak prawdopodobnie wtedy zostaniesz wyrzucony z sojuszu a osoba, którą miałęś w BuddyLista nie będzie już twoim przyjacielem.

13. Kiedy wysyłam flotę z misją "Napadaj" to z mojej planety znikają prawie wszystkie surowce. A kiedy flota przylatuje z powrotem przywozi znacznie więcej niż zrabowała. Co się dzieje?

Kiedy wysyłasz flotę z misją "Napadaj" nie wpisuj nic w tabelce "Surowce". Tabelkę tą uzupełniasz tylko wtedy kiedy chcesz wywieźć jakieś surowce z własnej planety.

14. Ile surowców można zrabować z planety? Od czego zależy jakie surowce zrabuję?

Po każdym ataku możesz zabrać maksymalnie 50% każdego surowca. Przy czym ładownia floty zapełniana jest w następujący sposób:
1. Ładowność dzieli się na trzy;
2. 1/3 jest zajmowana przez deuter;
2. a) jeżeli połowa deuteru stanowi mniej niż 1/3 ładowności to jest zabierane 50% deuteru z planety;
3. Pozostała ładowność jest dzielona na 2;
4. Część ładowności uzyskana w wyliczeniach z 3 pkt. jest zajmowana przez kryształ;
4. a) jeżeli połowa kryształu stanowi mniej niż możliwa ładowność wyliczona powyżej to jest zabierana połowa kryształu z planety;
5. Reszta ładowności jest zajmowana przez metal.
Tak więc nie można określić, żeby flota zabrała tylko jeden z surowców albo najpierw ten surowiec a potem inny. Opis By Nedie

15. Czy jest jakiś limit ataków nałożony na gracza?

Tak. Możesz zaatakować każdą z planet gracza tylko 3 razy w ciągu 24 godzin, przy czym każdy atak może się składać maksymalnie z 3 fal (każda fala to osobna flota) rozłożonych w ciągu 30 minut. (Nie ma ograniczenia co do minimalnego odstępu czasu pomiędzy poszczególnymi falami, może on wynosić nawet 1 sekundę. To samo tyczy się samych ataków.) Jeśli zorganizujesz sobie tak te ataki, to możesz napaść na daną planetę 9 razy w ciągu 24 godzin.
Przykładowo twoje ataki na jedną z planet wrogiego gracza mogą wyglądać tak (podane czasy nie oznaczają wysłania flot z twojej/twoich planet, tylko ich przylot na wrogą planetę, czyli czas otrzymania RW):
Atak nr 1 (3 fale): 12:15, 12:30, 12:40
Atak nr 2 (2 fale): 17:56, 18:02
Atak nr 3 (2 fale): 21:30, 21:31.
Twoja flota może zaatakować tą planete ponownie dopiero następnego dnia o 12:15 (kolejne ataki mogą mieć miejsce odpowiednio o 17:56 i 21:30).
Przykładowo ataki na tą samą planetę, ale już następnego dnia, mogą wyglądać tak:
Atak nr 1 (1 fala): 12:15
Atak nr 2 (3 fale): 18:01, 18:02, 18:03
Atak nr 3 (3 fale): 20:15, 20:20, 20:22 (UWAGA: Bashing!, patrz niżej)
Łamanie tej reguły znane jest jako "bashing" (czyt. reguła "ciągłych atakow").

16. Czy po trzech atakach na jedna z planet gracza moge atakowac inne w ciagu tych 24 godzin?

Tak. Kazde 3 ataki liczy sie dla kazdej z planet osobna. Zatem jesli gracz ma 9 planet to mozesz go zaatakowac 9 razy po 3 ataki po 3 fale czyli 81 razy.

17. Po co w ogóle dzielić atak na 3 fale, nie lepiej przeprowadzić atak składający się z jednej ale to potężnej fali?

Przeprowadzając jeden zwykły atak (jedno falowy) możesz zrabować z planety do 50% każdego z surowców, zaś przy ataku składającym się z 3 fal, możesz zrabować aż 87,5% wszystkich surowców (o wiele więcej niż przy jednej fali, dodatkowo jest możliwość, że zniszczysz także więcej struktur obronnych). Atak składający się z jednej fali przeprowadza się wtedy, gdy flota rozbita na mniejsze jednostki nie byłaby w stanie wygrać danej bitwy.

18. Czy jak gracz zostal zaatakowany przez kogos trzy razy to inni moga go atakowac?

Tak. Limit 3 atakow dawany jest kazdemu agresorowi z osobna zatem gracz moze byc zaatakowany wielokrotnie w ciagu 24 godzin jesli agresorami sa rozne osoby.

19. Czy jeśli mój sojusznik jest atakowany, to mogę wysłać swoją flotę na jego orbitę, żeby pomogła mu w obronie?

Niestety twoja flota nie może przebywać na orbicie sojusznika. Można tylko wysyłać flotę z misją transport (bądz napadaj)

20. Czy można kogoś zaatakować we dwie osoby?

Można tylko tak skoordynować ataki, żeby (silniejsza) flota jednego gracza przyleciała pierwsza a po niej (słabsza) flota drugiego gracza. Nie da się jednak zrobić tak, żeby obie floty zaatakowały równocześnie (zawsze jedna z flot przyleci wcześniej) lub jako jedna połączona flota.

21. Czy da się naprawić flotę lub obronę? Ile to kosztuje?

Każdy ze zniszczonych budynków obronnych planety ma 70% szansy na naprawę natychmiast po zakończeniu walki. Do naprawy dochodzi niezależnie od wyniku bitwy (czy się wygrało, czy przegrało) a naprawione budynki są w pełni sprawny. Uszkodzone, ale nie zniszczone, statki również zostają naprawione automatycznie zaraz po bitwie. Naprawa jest natychmiastowa i nie wymaga ingerencji gracza (nic nie trzeba klikać) a w dodatku jest całkowicie darmowa. (UWAGA: każde uszkodzenie statku zwiększa jego szansę na zniszczenie - nie musi stracić wszystkich swoich "punktów życia" aby został zniszczony).

22. Wyslalem jedna flote ktora miala zniszczyc obrone u wroga, a zaraz za nia poslalem flote do rabowania planety. Zniszczylem mu obrony pierwsza flota, ale gdy przyleciala druga flota nadal byly budynki obronne i zniszczyly mi transportowce. Jak to mozliwe? Obronca nie moglby tak szybko wybudowac tych budynkow.

Zaraz po bitwie kazdy budynek obronny ma 70% szans na odbudowanie (patrz poprzednie pytanie). Jest wiec zlym pomyslem dzielic flote na ta, ktora ma niszczyc i zaraz za nia wysylac ta, ktora ma rabowac.

23. Jak porownywac czyjas sile defensywna z moim potencjalem ofensywnym? Skad moge wiedziec czy nie bede mial duzych strat?

Im wiecej doswiadczenia nabedziesz w walce, tym lepiej bedziesz wiedzial czy atak na danego gracza sie oplaca. Nieocenionym narzedziem jest tutaj symulator bitwy SpeedSim dostepny pod tym adresem http://sourceforge.net/projects/speedsim. Zeby uniknac strat lepszych statkow warto gromadzic duze ilosci "miesa armatniego" czyli slabszych jednostek przejmujacych czesc obstrzalu na siebie.

24. Czy używając SpeedSim'a trzeba za każdym razem wpisywać ręcznie swoje techologie, ilości statkow itd.?

Wystarczy swoje dane zapisać w pliku tekstowym (najlepiej w takim formacie jaki generują sondy szpiegowskie), następnie przed każdą symulacją kopiujesz te dane i wklejasz w okienko poniżej napisu "Pole wczytywania". Wystarczy teraz kliknąć "Wczytaj!". Gotowe, wszystkie twoje dane są wczytane (zapewne błąd w tym programie sprawia, że technologie nie są wczytywane i trzeba je za każdym razem ręcznie wprowadzać). Program rożróżnia czy wklejone dane ma wczytać w pola agresora lub obrońcy poprzez występowanie informacji o surowcach. Jeżeli surowce występują to dane przypisze do pól obrońcy, jeżeli surowce nie występują to dane przypisane zostaną do pól agresora. (Uwaga: program posiada możliwość zapisywanie danych agresora i obroncy, wystarczy w menu "Flota" wybrać "Zapiszę flotę" a potem rodzaj zapisywanej floty - spowoduje to zapisanie tylko i wyłącznie floty, nie zostaną zapisane ani technologie, ani położenia).

25. Jak powinienem zorganizowac atak?

Po pierwsze sprawdz czy gracz jest offline czy online. Zdecydowanie lepiej atakowac jest graczy nieaktywnych gdyz nie zareaguja na twoj atak. Po drugie przeskanuj twoj cel sondami szpiegowskimi. Zobacz czy atak na planete ma sens czyli czy twoj cel ma duzo surowcow lub flote, ktora mozesz zniszczyc i przetworzyc recyklerami. Nastepnie jesli nie jestes pewny zwyciestwa uzyj proramu SpeedSim do obliczenia bilansu walki. Wyslij flote i obserwuj czy gracz czasem sie nie zaloguje.

26. Planuję zniszczyć flotę graczowi. Jak najlepiej wysłać recyklery, żebym miał pewność, że zbiorą wszystkie szczątki po tej bitwie?

Po pierwsze upewnij się, ile będzie szczątków. W SpeedSim'ie podana jest prawdopodobna wielkość pola szczątek oraz ilość recyklerów potrzebna do ich zebrania. Wyślij najpierw recyklery w miejsce gdzie dojdzie do bitwy (ustaw współrzędne atakowanej planety i PZ (Pola Zniszczen), misja "Zbierać"), a dopiero po pewnym czasie flotę wojenną. Dobierz tak czas wylotu floty wojennej, żeby recyklery przyleciały na miejsce chwilę po niej. Stosując taką taktykę unikniesz przechwycenia szczątków przez innych graczy (w tym również atakowanego).

27. Chciałem wysłać recyklery przed moją flotą wojenną, ale nie mogę gdyż pojawia się komunikat "Flota nie mogla zostac wyslana! Planeta niezamieszkala lub planeta zamieszkala i powinna zostac skolonizowana!". Czy można jakoś temu zaradzić?

Tak. Wyślij jedną sondę szpiegowską z misją "Napadaj". Powstanie wtedy pole szczątków, na które bez problemu polecą recyklery (a za nimi twoja flota wojenna Twisted Evil ).

28. W zakładce wiadomości mam Raport Wojenny, który wygląda tak "Raport wojenny (A,B) [współrzędne] (V:X,A:Y)". Co oznaczają poszczególne wartości (A, B, X i Y)?

Taki format nagłówka RW (raportu wojennego) dostajesz w przypadku gdy ty atakujesz kogoś (jeżeli ktoś atakuje ciebie nagłówek nie będzie zawierał (A,B)). A oznacza liczbę rund (czyli informacji o tym ile i z jaką siłą strzeliła flota agresora i obrońcy) pomniejszoną o 1. B jest liczbą twoich jednostek, które przetrwały walkę. X to straty obrońcy zaś Y straty atakującego liczone w punktach strukturalnych.

29. Pod koniec raportu wojennego jest napisane "Na tych wspolrzednych leza teraz X metalu i Y krysztalu." Czy te surowce od razu trafiają do moich magazynów? Jeżeli nie to jak mogę je zebrać?

Po każdej bitwie na orbicie zostaje po 30% metalu i kryształu, które to surowce zostały wydane na budowę zniszczonej floty (obrona się nie liczy). Surowce te można zebrać tylko przy pomocy statku zwanego Recyklerem. Więcej szczegółów w pytaniu "Do czego dokładnie służy recykler? Jak go wysyłać na misję?".

30. Co to jest ta farma? Gdzie taka farmę można znaleźć?

Farmy to planety użytkowników, którzy z reguły są nieaktywni lub zaniedbują obronę. Farmy cechuje to, że mają dużo niechronionych surowców przez co stają się wyśmienitym celem dla najeźdźców. Niestety farm trzeba szukać samemu lub dowiadywać się o ich lokalizacji od sojuszników.

31. Czy wojnę można wypowiedzieć dowolnemu graczowi?

Nie. Wojnę wypowiada sojusz innemu sojuszowi, bez względu na jego liczebność. Jeżeli chcesz zaatakować innego gracza (nieważne czy jest w sojuszu czy nie) to nie musisz mu wypowiadać wojny, po prostu atakujesz go.

32. Jak wypowiedzieć jakiemuś sojuszowi wojnę?

Należy ten fakt ogłosić na forum Ogame.pl w dziale "Wojny" (jest to między innymi informacja dla GO). Po zamieszczeniu tam deklaracji wojennej należy odczekać 12h zanim będzie można przystąpić do działań wojennych. W obszarze zewnętrznym sojuszu należy zamieścić nazwy sojuszy, z którymi jesteś w stanie wojny. Sojusz, któremu wypowiadasz wojnę nie musi wyrażać zgody.

33. Po co w ogóle wypowiada się wojny?

Kiedy dwa sojusze nie są w stanie wojny, ich członkowie mogą się atakować maksymalnie 3 razy dziennie (szczegóły w pytaniu "Czy jest jakiś limit ataków nałożony na gracza?"). Po zgłoszeniu na forum wypowiedzenia wojny, w ciągu następnych 12h, ataki nadal muszą być przeprowadzane zgodne z regulaminem. Zaś podczas wojny członkowie obu sojuszy mogą atakować się nawzajem znacznie częściej niż to wynika z regulaminu, gdyż nie obowiązuje zasada bashingu. Podczas wojny nadal obowiązuje noobprotection.

34. Czy słabsi gracze są chronieni jakoś przed znacznie silniejszymi graczami?

Tak. Gracze, którzy mają mniej niż 5k punktów mogą być atakowani tylko przez graczy do pięciu razy silniejszych niż oni (patrząc na punkty). Przykładowo: gracza o 50 punktach może zaatakować gracz o 200 punktach, ale gracz o 300 punktach już nie. Zasada ta zwana jest z angielskiego "Noobprotection" (lub z niemieckiego "Noobschutz"). Przeglądając zakładkę Galaktyka łatwo zauważyć, że nicki graczy chronionych tą zasadą są zielone. Zasada ta działa w obie strony. Tak więc gracz mający 50 punktów nie zaatakuje gracza, który ma więcej niż 300 punktów (w zakładce Galaktyka nicki silniejszych graczy są czerwone).

35. Chciałem zaatakować (lub szpiegować) innego gracza i pojawił mi się napis "Flota nie mogla zostac wyslana! Z powodu Noobschutz nie mozna naleciec tej planety! (Z powodu Noobschutz ta planeta nie moze byc szpiegowana!)" Co to oznacza?

Osoba, którą chciałeś zaatakować (lub szpiegować) jest chroniona przez Noobprotection (Noobschutz).

36. Wysłałem flotę na planetę gracza, żeby go zaatakować. Podczas lotu floty okazało się, że ten gracz dostał noobprotection - noobschutz (lub wziął urlop). Co się stanie z moją flotą gdy doleci do tego jego planety?

Atak nastąpi normalnie. Sprawdzanie czy gracz ma noobprotection (lub urlop) czy nie, następuje tylko przy wysyłaniu floty.

37. Jestem początkującym graczem i wydaje mi się że nawet noobprotection nie da mi wystarczającej ochrony. Nie lepiej zrobić dodatkowe ograniczenia jeśli chodzi o siłę gracza i liczbę ataków?

Nie jest to konieczne. Lepszym graczom po prostu nie opłaca się atakować graczy słabszych gdyż przemieszczenie samej floty może być tak kosztowne, że łup z napadu nie zwróci strat. Dodatkowo jest to bardzo czasochłonne. Jeśli chcesz zniechęcić graczy silniejszych do atakowania cię stosuj taktyki ocalania surowców i floty.

38. Czy istnieją jakieś inne ograniczenia lub zasady atakowania niż bashing i noobprotection? Czy można atakować graczy nie będących w sojuszu? Czy gracze niezrzeszeni mogą atakować tych w sojuszach? Czy przed atakiem należy pytać gracza czy mogę go zaatakować? Czy zanim zaatakuje muszę mu wypowiedzieć wojnę?

Bashing i noobprotection to jedyne ograniczenia jeśli chodzi o ataki. Każdy gracz może atakować każdego gracza (nie ważne czy w sojuszu czy bez) o ile nie dochodzi do bashingu i o ile nie działa noobprotection. Przed atakami nie trzeba (a nawet nie powinno się!) pytać swojego celu o pozwolenie na atak. Nie jest również konieczne wypowiadanie wojny.

39. Skąd mogę wiedzieć, że ktoś ostatnio mnie atakował?

Jeśli ktoś cię zaatakował znajdziesz raport wojenny w zakładce Wiadomości. Należy pamiętać o tym, że wiadomości starsze niż 24h są kasowane. Jeżeli nie będziesz się długo logował to w zakładce Podgląd będzie miał informację o nieprzeczytanych wiadomościach, jednak w Wiadomościach już ich wtedy nie będzie (będą tylko te, które nie są starsze niż 24h).

40. Czy atak rakietowy liczy się do ogólnej liczby ataków? Ile mogę przeprowadzić takich ataków dziennie?

Atak rakietowy nie liczy się do ataków jakie przeprowadzasz flotą i nie ma żadnego ograniczenia co do liczby wysłanych rakiet międzyplanetarnych. Ograniczony jesteś jedynie tym, ile możesz ich maksymalnie posiadać w magazynie rakietowym.

41. Czy gracz może się bronić przed rakietami międzyplanetarnymi?

Przed rakietami międzyplanetarnymi można chronić się budując Przeciwrakiety. Jedna taka przeciwrakieta automatycznie niszczy jedną Rakietę międzyplanetarną w chwili gdy ta dolatuje do planety. Uwaga: rakiet międzyplanetarnych i przeciwrakiet nie można zniszczyć zwykłym atakiem floty, a przeciwrakiety chronią tylko tę planetę na której są wybudowane.

42. Czy opłaca się inwestować w rakiety międzyplanetarne?

Raczej nie. Rakiety są drogie (patrz Cennik) i ich atak nie przyniesie ci żadnych szczątek na orbicie (gdyż po obronie nic nie pozostaje!) ani zdobytych surowców o ile nie zaatakujesz dodatkowo flotą. Kolejny minus to mały zasięg tych rakiet (patrz Wzory). Największą zaletą rakiety międzyplanetarnej jest to, że systemy obronne zniszczone przez nią nie odbudowują się. Czasem więc opłaca się atakować graczy szczególnie uprzykrzających życie - wtedy to kilku członków sojuszu może takiego złego sąsiada zbombardować i dobić to co zostało flotą.

43. Jak przeprowadzić atak rakietowy? Na jakiej zasadzie odbywa się taki atak?

Po pierwsze należy mieć 4 poziom budynku Magazy Rakiet i z poziomu zakładki Obrona wybudować przynamniej jedną Rakietę miedzyplanetarną. Po drugie, należy wejść do zakładki Galaktyka, odnaleźć planetę gracza, którego chcesz ostrzelać, kliknąć ikonkę obstrzału rakietowego (znajduje się koło ikonki wysłania wiadomości, jest to "karteczka z rysunkiem rakiety"), a następnie wybrać ilość rakiet i ustawić im cel (celem są budynki obronne niszczone w pierwszej kolejności, w dalszej kolejności niszczone są budynki obronne począwszy od najsłabszych, uwaga: jeżeli na planecie są rakiety międzyplanetarne to też mogą zostać zniszczone). Pod spodem znajduje się mały, szary guzik wysłania rakiet. Atak rakietowy nie przypomina zwykłego ataku flot, gdyż rakiet nie można zawrócić i nie ma RW (tylko atakowany dostaje krótką informację o zniszczeniach, atakujący potrzebuje wykonać skan planety). Przykładowy raport jaki dostanie obrońca wygląda tak:
X Rakiety (lub "1 rakieta") z planety Nazwa [ Y:Y:Y ] sind (lub "ist") trafił w twoją planetę Nazwa Y:Y:Y !
X atakujące rakiety zostały zniszczone przez wyrzutnię przeciwrakietową (ten komunikat pojawi się jeżeli masz jakieś przeciwrakiety)
Ziele: (po niemiecku to znaczy Cele:)
Napotkana obrona
NazwaStrukturyObronnej LiczbaJednostekPrzedAtakiem( -LiczbaUtraconychJednostek ) - powtórzone tyle razy ile rodzajów struktur obronnych ma obrońcaNależy pamiętać, że takie rakiety niszczą jedynie budynki obronne (nie mają możliwości odbudowy) zostawiając w spokoju flotę wroga. Rakieta międzyplanetarna zadaje 12000 punktów obrażeń + punkty za technologię bojową. Rakiety mają swoją "sztuczną inteligencję" tzn. jeśli rakieta zniszczy mocniejsze działo, ale nie starczy jej punktów na zniszczenie następnego mocniejszego działa to niszczy działa słabsze (dokładną symulację można przeprowadzić w programie Raksim). W tym samym układzie rakieta leci 30 sekund, poza układem leci 1 minutę na każdy układ. Maksymalny zasięg tej rakiety jest podany w dziale Wzory.

44. Na jakiej zasadzie budynek powłoka ochronna chroni planetę?

Powłoka ochronna to budynek obronny, który przejmuje część obstrzału wrogiej floty. Nie jest prawdą, że przejmuje ona na siebie cały ogień wroga póki nie zostanie zniszczona. Jest to tylko jeden z budynków, zatem szansa na trafienie w powłokę jest równa szansie trafienia w każdy inny budynek (czyli wróg nie musi zniszczyć powłoki, aby mógł strzelać do działek). Powłoka ma jednak dużo punktów obrony, które regenerują się po każdej rundzie i jest całkowicie odporna na niewielkie ataki. Jest to dobry budynek w pierwszych fazach gry. Niestety na jednej planecie można wybudować tylko jedną dużą i małą powłokę ochronną, dlatego przy dużej ilości obrony lub wielkiej flocie wroga traci ona na znaczeniu.


HANDEL


1. Jak się handluje?

Zamieszczasz ogłoszenie w odpowiednim dziale forum (Handel) lub jeżeli jesteś w sojuszu to wysyłasz informację do wszystkich członków i czekasz na zgłoszenia. Gdy znajdzie się gracz chętny do wymiany szczegóły omawiacie przez PW lub w grze. Następnie wysyłacie do siebie nawzajem transportowce z ładunkiem surowców ustawiając na misję "Transport". Cena metalu, kryształu i deuterium ma się w stosunku 3:2:1 zatem np. 300 metalu = 200 kryształu = 100 deuterium.

2. Czy jak wysyłam komuś transportowiec z myśliwcami w misji "Transport", to myśliwce będą walczyć z obroną planety do której lecą?

Nie. Możesz wysłać myśliwce i nadal będzie to misja pokojowa o ile zaznaczysz "Transport" w misjach. Osoba, do której leci flota z misją "Transport" nie ma żadnej możliwości jej zniszczenia.

3. Czy handlując z innymi graczami mogę być pewny, że nie zostanę okradziony lub oszukany?

Tego na 100% nie można być pewnym. Niemniej jednak oszustwa nie popłacają, nieuczciwi gracze zostaną napiętnowani na forum i z pewnością zostaną zaatakowani. Więc jeśli ty mu wysłałeś surowce, a on niespodziewanie zawrócił swoją dostawę lub dał ci surowce, ale nasłał kolegów do zrabowania ciebie to podziel się tą informacją na forum.

4. Czy żeby odebrać surowce od innego gracza muszę mieć wybudowaną stocznię?

Nie. Surowce są przekazywane bezpośrednio na planetę i nie są potrzebne do tego dodatkowe budynki.

5. Czy mogę sprzedać komuś statek lub technologię?

Nie, można handlować jedynie surowcami.

6. Chciałem wysłać koledze transport surowców i otrzymałem komunikat "Flota nie mogła zostać wysłana. Multialarm! Gracz nie może zostać napadnięty!". Co to oznacza? Przecież ja mu chciałem wysłać surowce, a nie atakować.

Kiedy otrzymasz taki komunikat to znaczy, że ty i osoba, z którą chcesz handlować/szpiegować/atakować ma ten sam adres IP. Komunikat ten pojawia się kiedy korzystacie z tego samego komputera, sieci lub rutera. Nie jest wtedy możliwe handlowanie/szpiegowanie/atakowanie. GO mogą postrzegać was jako użytkownika z kilkoma kontami i może to prowadzić do bana, gdyż posiadanie więcej niż 1 konta na jednym Uniwersum jest zabronione! Współdzielenie tego samego adresu IP jest dozwolone (jednak nie będziecie mogli przeprowadzać wyżej wymienionych czynności) ale musicie poinformować o tym fakcie GO waszego Uniwersum (jeżeli tego nie zrobicie możecie dostać bana!). Multialarm ma na celu ograniczenie liczby oszustw w OGame.

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group